danielsquotidiano

2011-04-13
15:19:45

ADHD
Lite fakta i hittade ang ADHD  som kan vara intressant o läsa.

Vad är adhd?

Förkortningen kommer från engelskans Attention Deficit Hyperactivity Disorder och betyder att man kan ha svårt att koncentrera sig, hålla koll på sina grejer och passa tider. Vissa är även hyperaktiva och har svårt att kontrollera sina impulser.


En bra länk som folk kan läsa så kanske ni förstår mina problem lite bättre ang mitt humör samt stressigheten jag hade i kroppen, ja hade innan ja fick conserta utskrevet


LÄNK: http://www.janssen.se/?product=adhd

 

Länken är egentligen för barn/tonåringar men men samma jobb för dom som vuxna.

 

Lite annat jag hittade, som ja tycker stämmer bra.

ADHD HOS VUXNA

En kronisk störning där åtminstone tolv av följande punkter återfinns:

1. En känsla av att aldrig få någonting gjort


2. Svårt att organisera göromål

3. Kronisk ångest eller svårigheter att komma igång


4. Många projekt på gång samtidigt; problem att fullfölja

5. Tendens att säga vad som faller en in, ofta utan tanke på,
omständighet eller tidpunkt



6. Ständigt sökande efter nya stimulanser i tillvaron

7. Blir lätt frustrerad, uttråkad

8. Lättdistraherad, svårt att fokusera koncentrationen längre tid,
"glider lätt iväg" i tankarna


9. Ofta kreativ, intuitiv, hög intelligens

10. Svårigheter att "gå den formella vägen", följa den etablerade,
korrekta proceduren


11. Otålig; låg tolerans mot frustration


12. Impulsiv, verbalt och/eller i handling


13. Tendens att ständigt oroa sig i onödan

14. Känsla av att något negativt kommer att hända, osäkerhet


15. Känslo-svallningar, humöret åker berg-och-dalbana

16. Rastlöshet

17. Tendens att fastna i missbruk


18. Kroniskt dåligt självförtroende

19. Felaktig själv-bild

20. Familje/släkt-historia av ADHD eller andra problem med,
impuls-kontroll och humörsvängningar


Dom FET markerade med understreck, är ungefär hur ja kände,
mig innan ja fick medicin..

LÄS o bilda er en egen uppfattning ang min diagnos samt mig som person.. Inte HUR ja var förr.

 

 


 

 


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: